Jag jobbar på!

Tre veckor kvar med familjen. TRE! Det är INGENTING. Förstår det verkligen inte...men oj vad skönt det ska bli att komma hem nu! Längesen jag skrev som vanligt...förra tisdagen jobbade jag som vanligt med ett break i mitten, inga konstigheter. Jag tänkte ta med tjejerna till CP för lite klättring med K hade fixat playdate istället så jag fick vara här hemma och ta hand om massa barn istället. Men de lekte så fint själva så det var lugnt. Hängde med Simone på kvällen. I onsdags tror jag vi inte gjorde nånting alls...eller jo, vi gör ju saker hela tiden men jag kommer aldrig ihåg vad det är vi gör. Men nån dag gick vi i alla fall till en restaurang, jag, K och tjejerna. Och på kvällen på onsdagen drog jag, Simone, Anna och Johanna ner till Simone's stand för att kolla på Stamfords fyrverkerier. Sjukt lamt ändå...haha. I torsdags var jag ju ledig också!! 4th of July, woopwoop. Jag hade blåa shorts, ett USA-linne och röd-blå-och-silver-glasögon. Fett amerikansk var jag! Men ja, alla var ju lediga så vi åkte in till New York och hängde där i den äckligt tropiska värmen. Det var fruktansvärt varmt och vi höll på att dö allihopa...så vi stack till Central Park där vi hade picknick i skuggan av ett träd. Det var jag, Simone, Anna, Johanna, Sarah, Kate och så kom Emelie med också! Så vi hade en riktigt härlig dag med mycket skratt och random konversationer. Sen på kvällen drog vi oss neråt mot Hudson River för att kolla in fyrverkerierna. Lite mer imponerade men måste ändå säga att jag föredrar Sverige på nyårsafton...då är det rätt illa va? Sen åkte vi hem runt tio. I fredags så var det Burger Night för mig och Simone och vi drog till nåt ställe i Darien där vi åt. Inte alltför imponerade av hamburgarna men det dög. Men inget speciellt alls! I lördags drog jag och Simone till stranden några timmar innan vi duschade och stack till en japansk restaurang som hade buffé där man fick äta hur mycket man ville för 13 dollar. VÄRT! Så jävla gott!! Loved it. Sen åkte vi vidare hem till Anna där vi hade tjejkväll för hennes värdfamilj var bortrest. Supermysigt! I söndags åkte vi till stranden hela gänget igen, men vi var i vattnet typ hela tiden för man DÖR verkligen på land. Det är så fruktansvärt varmt så det går inte att beskriva...har aldrig känt den här typen av hetta förut. Arizona-värmen kunde jag klara av, Thailand-värmen likaså men det här? Nej, det är bara plågsamt faktiskt! Sjukt...Så det var helgen det. I måndags så jobbar jag 8-12 och sen 16-19.30. Summercampen har startat woopwoop!! Det blev lite konståkning för tjejerna trots allt. Kul! Skönt att de har nån aktivitet också...så nu har jag kommit ikapp med tvätt och sånt där också som jag hade hamnat efter med sen de slutade skolan. Men nu är jag back on track! Så måndag var inget speciellt, sjukt trött på kvällen så jag orkade ingenting. Igår efter jobbet stack jag och Simone till Starbucks och fikade lite. Idag åkte vi till stranden i Darien för att säga hej då till Johanna...hon åker på fredag så det var sista gången vi träffade henne...jättehemskt! Nu blir det så verkligt att alla faktiskt ska åka hem. Usch. Jag och Simone fick ångest i bilen på väg hem också för om det var såhär jobbigt att säga hej då till Johanna, hur ska det då bli att säga hej då till varandra?! Men vi kommer ha en sista helg tillsammans i New York innan jag åker hem, hon ska stanna över natten med mig i mitt hotellrum den där sista natten. Blä, vill inte alls säga hej då till henne...hon är verkligen min tvillingsjäl! Kommer sakna henne massvis...tur att det är nära till Nederländerna. Hon får bli gudmor till mina barn också så har hon en bra anledning för att komma till Sverige hela tiden haha..nej, nu måste jag gå och lägga mig. Imon jobbar jag som alla andra dagar denna veckan, fast slutar förhoppningsvis tidigt så vi ska gå på Alive @ 5 igen. Och fredag är vanlig dag och sen Burger Night med Simone. Hehe. Lördag hänga med Simone innan hon drar till Miami på fredag...vilket as hon är! Usch...jaja, godnatt Sverige!
 


Kommentarer
Kristina

Hej Emilia!
Jag har följt din blogg ett tag nu och blir jätte taggad på att åka iväg som au pair till hösten. Undrar lite hur mycket fickpengar man behöver ha med sig som au pair. Har hört att man måste ha ett kontoutdrag med sig till amerikanska ambassaden också.
Om du inte vill svara någon exakt summa kan du kanske skriva om man bör ha med sig över 10 000, 20 000 kr osv?

Skulle verkligen uppskatta svar! :)
/ Kristina

Svar: Hej Kristina! Vad kul, det tycker jag absolut du ska göra! Ja man måste ha med sig ett kontoutdrag men jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man har på kontot haha, så jag vet inte riktigt varför man måste ha det...men jag tror att jag kanske har använt runt 10 000. Men allt beror på hur mycket du kommer resa och shoppa och sådär. Jag har shoppat helt galet mycket (man kan ju inte låta bli!!) och jag har även rest en hel del..men man tjänar ju ändå 200 dollar i veckan och man gör inte av med så mycket så det borde räcka med 10 000 svenska. En bra idé är att försöka spara 100 dollar av din lön varje vecka, då kommer du ganska snabbt upp i ett bra belopp för resor eller shopping eller vad du nu vill göra :) men ju mer du har desto mer kan du slösa naturligtvis! Men försök göra en budget, och håll den! Annars kan USA bli ganska dyrt...
Emilia Berntsson

2013-07-12 @ 20:09:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

My year in the USA

Mitt namn är Emilia och jag är en 19-årig tjej som har varit här i USA som au pair i lite mer än fyra månader. Först bodde jag i Tucson, Arizona och tog hand om tvillingar som var 1 månad gamla när jag började men nu i årsskiftet flyttade jag norrut till Stamford, Connecticut som ligger ungefär 45 minuter från New York. Här tar jag hand om tre fantastiska tjejer som är 5, 7 och 9 år gamla.

RSS 2.0